Biuletyn Informacji Publicznej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu

Wyszukiwarka

Odnośniki

Przejdź do: www.pppswarzedz.pl

Treść strony

Przedmiot działalności i kompetencje

Zadania poradni to:

Zadanie I - Diagnozowanie dzieci i młodzieży

Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.

Zadanie II - Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w:

  1. prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
  2. udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
  3. udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

Zadanie III - Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki

Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych:

  1. udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
    1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej
    2. planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
    3. rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  2. współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  3. współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego,
  4. udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
  5. podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
  6. prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
  7. udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.

Zadanie IV - Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:

  1. pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
  2. ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
  3. zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
  4. wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Postawa prawna: Rozporzadzenie MEN z dnia 01.02..2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
 
Swoje działania Poradnia realizuje przez:
  • Diagnozę
  • Konsultację
  • Pomoc terapeutyczną
  • Psychoedukację
  • Doradztwo
  • Mediację
  • Interwencję w środowisku ucznia
  • Działalność profilaktyczną
  • Działalność informacyjną

Zespoły Orzekające

W Poradni jest powoływany przez dyrektora zespół orzekający, który wydaje orzeczenia o:

  • o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
  • o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, dla dzieci, których stan zdrowia uniemozliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
  • o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
  • o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
  • opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Zespół orzeka na wniosek rodziców(prawnych opiekunów) dziecka.

Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu.

Podstawa prawna: Rozporzadzenie MEN z dnia 07.09.2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekajace działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Metryka

  • opublikował: Magdalena Gołaska
    data publikacji: 2009-04-10 20:08
  • zmodyfikował: Administrator Systemu
    ostatnia modyfikacja: 2020-09-10 07:52

Rejestr zmian

  • zmieniono 2013-04-04 09:42 przez Administrator Systemu
  • zmieniono 2020-09-10 07:52 przez Administrator Systemu

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 5674
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2020-09-10 07:52:04